در جست‌وجوی یک تکه چمن در سراسر ایران؛ پرسپولیس و استقلال آواره شدند

امام جمعه مشهد به بهانه مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، مانع میزبانی ورزشگاه این شهر از بازی‌های استقلال تهران در لیگ برتر شده بود

مسئولان مجموعه در حال بررسی چمن نامرغوب ورزشگاه آزادی‌ــ شبکه‌های اجتماعی

هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی آغاز شد که مدیران باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال همچنان در جست‌وجوی یافتن ورزشگاهی با چمن مناسب برای میزبانی از رقبایشان‌اند. شرایط برای قرمزپوشان پایتخت حادتر است زیرا آن‌ها باید در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز میزبان تیم‌های خارجی باشند.

مسئولان ورزش جمهوری اسلامی اکنون بر خلاف وعده‌های قبلی اعلام کرده‌اند که روند ترمیم چمن ورزشگاه آزادی و بازسازی سکوهای تخریب‌شده به این زودی‌ها تمام نخواهد شد و این مجموعه برای میزبانی دوباره از مسابقات نیازمند تعطیلی کامل در ماه‌های آینده است؛ اتفاقی که بی‌شک به ضرر پرسپولیس و استقلال خواهد بود، زیرا آن‌ها را از بازی در زمین خانگی و بهره‌مندی از هواداران تهرانی محروم می‌کند و از سوی دیگر رفت‌وآمد هفتگی به استان‌های دیگر موجب خستگی مفرط بازیکنان خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، مدیران باشگاه پرسپولیس پس از ناامیدی از ورزشگاه آزادی، ورزشگاه کاظمی در تهران را که زمین تمرینی این تیم محسوب می‌شود، به مسئولان فدراسیون فوتبال معرفی کردند تا مسابقات لیگ برتر در این محل برگزار شود، اما به نظر می‌رسد نبود امکانات کافی در این ورزشگاه برای پذیرایی از تماشاگران مرد و زن و همچنین مخالفت شورای تامین امنیت استان تهران با برگزاری مسابقات داخلی در ورزشگاه کاظمی در نهایت مدیران پرسپولیس را مجبور خواهد کرد از میان گزینه‌های محدود در استان‌های دیگر، ورزشگاه خانگی خودش را انتخاب کنند.

از سوی دیگر علی خطیر، مدیرعامل استقلال، نیز پس از جواب منفی مشهدی‌ها و احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه این شهر، به این باشگاه برای میزبانی مسابقات آبی‌ها در ورزشگاه امام رضای مشهد، روز گذشته به جزیره کیش سفر کرد تا شاید بتواند رضایت مسئولان سیاسی و ورزشی این جزیره برای برگزاری مسابقات استقلال در کیش را کسب کند. 

این شرایطی بحرانی برای هردو تیم پرطرفدار تهرانی مستقیما به ضعف مدیریتی مسئولان سیاسی و ورزشی ایران در محافظت صحیح از چمن و تاسیسات ورزشگاه آزادی و همچنین ساخته نشدن ورزشگاهی استاندارد طی چهار دهه اخیر در تهران ربط دارد.

در هفته‌های گذشته، ورزشگاه‌های تختی، شیروی و دستگردی در تهران نیز نامزد میزبانی از تیم‌های پرسپولیس و استقلال شده بودند که هر سه ورزشگاه مذکور به دلایلی همچون چمن بی‌کیفیت آن‌ها، نداشتن زیرساخت‌های اولیه و استاندارد و مخالفت شورای تامین امنیت استان تهران برای پذیرایی از مسابقات رسمی در مدت کوتاهی از میان گزینه‌ها حذف شدند.

این در حالی است که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران از طرح برنامه‌‌ای دقیق و مناسب برای بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران نیز ناتوان‌اند و حالا هفته ششم لیگ در شرایطی آغاز شده که بازی‌های هفته هفتم پیش از این برگزار شده‌‌اند اما چهار مسابقه از هفته پنجم هنوز برگزار نشده است.

حالا در ادامه مسابقات هفته هفتم، روز پنجشنبه دو تیم پرسپولیس و پیکان در حالی به مصاف هم خواهند رفت؛ اما با وجود تهرانی‌ بودن هر دو باشگاه، این بازی در تهران برگزار نمی‌شود و دلیل آن نیز معضلی به اسم نبودن ورزشگاه استاندارد در پایتخت ایران است.

پیکان به‌ عنوان میزبان این دیدار نتوانست زمینی مناسب را پیدا کند و اگرچه در دو فصل اخیر اکثر‌ مسابقات خانگی‌اش را در ورزشگاه پاس قوامین تهران برگزار کرده، ناهماهنگی به‌وجود‌آمده میان مدیران باشگاه پیکان و مسئولان ورزشگاه، باعث شد تا مدیران نیروی انتظامی با تصور اینکه رقابت‌های لیگ برتر فعلا تعطیل است و قرار نیست پیکان در خانه پذیرای رقبایش باشد، ترمیم چمن این ورزشگاه را شروع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران باشگاه پیکان هم بعد از ناامیدی از میزبانی در ورزشگاه پاس قوامین تهران، به برگزاری مسابقه با پرسپولیس در ورزشگاه‌های تختی تهران، ورزشگاه شهدای شهرقدس یا انقلاب کرج امید داشتند که بعد از بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد این سه ورزشگاه نیز یا در دست تعمیرند و یا به دلیل وضعیت وخیم نگهداری از آن‌ها و تخریب تاسیسات و چمن نمی‌توانند میزبان دیدار پیکان تهران و پرسپولیس باشند.

در نهایت پیکانی‌ها بعد از منتفی‌ شدن برگزاری بازی در استان‌های تهران و البرز، بحث میزبانی از پرسپولیس در ورزشگاه امام خمینی اراک را پیش کشیدند که این درخواست آن‌ها نیز با موافقت مسئولان استان اراک مواجه نشد.

باشگاه پیکان در آخرین تلاش، به سوی مسئولان قزوینی چرخید و با اعلام سازمان لیگ، مشخص شد که این بازی در روز ۲۷ مهر به میزبانی ورزشگاه سردار آزادگان قزوین برگزار خواهد شد. البته که سازمان لیگ در اطلاعیه‌اش درباره مکان این دیدار، درباره تعداد و نحوه تقسیم سکوهای ورزشگاه بین تماشاگران مرد و زن توضیحی نداده است.

پس از انتشار ویدیوها و اخباری از وضعیت وخیم ورزشگاه آزادی در سری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و ناتوانی مسئولان ورزش ایران در بازسازی و نگهداری این ورزشگاه سالخورده، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، ماه گذشته دستور داده بود تا یک مجموعه ورزشی چندمنظوره در پایتخت ساخته شود اما یک کارشناس مخاطرات در حوز‎ه‌های زمین‌شناسی و زلزله، روز ۲۲ مهرماه در گفت‌وگو با روزنامه شرق، مکان انتخاب‌شده برای ساخت ورزشگاه جدید را «یک خطای تاریخی» و دارای «آثار جبران‌ناپذیر» دانست و تاکید کرد که مسئولان نباید اشتباه صورت‌گرفته در ساخت برج میلاد و پل طبقاتی صدر را مجددا تکرار کنند. ضمن اینکه تامین بودجه هنگفت ساخت یک ورزشگاه چندمجموعه همچنان بزرگ‌ترین معضل مدیران دولت ابراهیم رئیسی است.

چمن باکیفیت و یکدست ورزشگاه ۵۲ ساله «آریامهر» که پس از انقلاب ۵۷ به «ورزشگاه آزادی» تغییر نام داد، با شروع فصل جدید لیگ برتر ایران ناگهان دچار خشکی و گودی‌های عمیق شد و کار به جایی رسید که در مسابقه تیم‌های پرسپولیس و النصر عربستان سعودی در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا، مهدی ترابی، ستاره پرسپولیسی، به‌دلیل وجود ناهمواری‌های ممتد چمن، در دقایق آغازین بازی مصدوم شد و ستاره‌های تیم عربستان سعودی از جمله مارسلو بروزوویچ نیز پس از پایان بازی گفتند: «تاکنون چنین چمن افتضاحی را حتی در فقیرترین کشورهای دنیا ندیده بودیم و فقط مراقب بودیم که مصدوم نشویم و امیدواریم دیگر به اینجا برنگردیم.»

چندین پایگاه خبری در ایران از جمله ایسکانیوز و سایت فوتبالی، در هفته‌های اخیر در گزارش‌هایی مشترک درباره علت اصلی تخریب ناگهانی چمن آزادی نوشته‌اند: «به منظور صرفه‌جویی در هزینه چمن ورزشگاه آزادی را با آب دریاچه قایقرانی آزادی آبیاری کردند و به همین دلیل، چمن باکتری گرفت و ۶۰ میلیارد تومان هزینه اصلاح آن شد. از طرفی، این مسئله موجب شده تا سطح آب دریاچه قایقرانی [هم] پایین بیاید و قایق‌های تیم ملی قایقرانی به گل بنشینند. به همین دلیل، تیم ملی قایقرانی از برنامه‌های تمرینی‌اش باز ماند. هزینه جبران این برداشت آب حدود ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، زیرا برای بالا آمدن سطح آب دریاچه آزادی از دریاچه چیتگر آب منتقل کرده‌اند اما آب انتقالی از چیتگر که دارای حشرات مختلفی بود، مجموعه آزادی را مملو از پشه‌های یک‌روزه کرد. از طرف دیگر، به دلیل پایین آمدن سطح آب دریاچه چیتگر، ماهی‌های دریاچه مرده‌اند و جنازه‌شان روی آب است.»

بیشتر از فوتبال